fredag, februar 22, 2008

stjernelek

Den som sover under stjernene er aldri helt alene

Se, over oss er deres himmelscene

Hver kveld når det blir mørkt går teppet opp for nattens spill

Stjerner tar ikke regi, gjør som de selv vil:

Aquila har på trass tatt hvalfiskens kompass

Der oppe tegner de eventyr i gyllen strek

I natt får jeg være med dem på stjernelek


Sjiraffen blir litt småsnurt og strekker hals

for svanen har tatt tranen med på wiener-vals

Reven blir sjalu – han vil ha svanefru

Han stemmer opp gitar'n og synger: «Baby, I love you»

Så blir tranefar forvirra og kommer ut av takt

Fornøyd med egen revestrek gir Mikkel valseslakt

Der oppe tegner de eventyr i gyllen strek

I natt får jeg være med dem på stjernelek


Stjerner lever i sin egen verden

Der drømmeloven rår, ikke vår

Her finnes påfugl, paradisfugl, Føniks og billedhugger

Kentauren tar godt tak i Berenikes hår og lugger

En stjerne er enkel – han ber aldri om svar

Slik jeg skulle ønske at menn'skene var

Og når natta er over, og stjerner tar kveld

Så vet jeg de er der med meg likevel

Der oppe tegner de eventyr i gyllen strek

og snart får jeg være med dem på stjernelek


Ingen kommentarer: